Miejski Zakład Komunikacyjny w Tomaszowie Mazowieckim Sp. z o.o.
Historia
Początki komunikacji miejskiej w Tomaszowie Mazowieckim
Po II wojnie światowej miasto intensywnie się rozwijało – powstawały nowe osiedla mieszkaniowe oraz zakłady przemysłowe. Ze względu na lokalizację dworca kolejowego i głównych zakładów pracy uruchomienie komunikacji miejskiej stało się koniecznością.
1956 – rok przełomu
W sierpniu 1956 roku delegacja Tomaszowa, w skład której wchodzili:
przewodniczący Miejskiej Rady Narodowej,
dyrektor Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej – Eugeniusz Zieliński,
inżynier Jan Kowalski,
kierowcy,
udała się do Sanoka po odbiór sześciu autobusów.
15 września 1956 roku autobusy „Stary 52” (zwane potocznie „stonkami”), udekorowane chorągiewkami i napisami „Będziemy służyć ludności miasta”, rozpoczęły obsługę trzech pierwszych linii. Tego dnia przejazdy były bezpłatne, a cena biletu została ustalona na 75 groszy.
Widokówka pl. Kościuszki lata 60-te XX wieku
Bilet MPGK Tomaszów Maz. o nominale 50 groszy
Plan linii komunikacji miejskiej 1956 roku
Rozwój komunikacji miejskiej
Dwie z pierwszych trzech linii łączyły Wilanów (dworzec PKP) z pozostałymi dzielnicami miasta, co stało się standardem – do dziś główne linie rozpoczynają swoje trasy właśnie od dworca. W kolejnych latach obok dworca PKP powstał także dworzec PKS.
Lata 80. to szczyt rozwoju komunikacji miejskiej w Tomaszowie Mazowieckim:
35 milionów pasażerów rocznie,
65 autobusów na stanie,
ponad 10 tysięcy kilometrów pokonywanych dziennie,
110 kierowców.
Na głównych przystankach informacje o rozkładzie były proste – autobusy kursowały co 7 minut.
Jednak w latach 90. kryzys gospodarczy mocno uderzył w miasto. Upadek dużych zakładów, w tym „Wistomu”, doprowadził do masowego bezrobocia i zmniejszenia zapotrzebowania na usługi komunikacyjne.
ul. Warszawska – budowa stacji obsługi dla autobusów
Zmiany organizacyjne i rozwój MZK
Od początku swoją bazą dla autobusów miejskich pozostaje teren przy ul. Warszawskiej – dawny tartak. Choć adres nie zmienił się do dziś, wygląd zajezdni i samego zakładu uległ znacznym modernizacjom.
Do 1978 roku MZK funkcjonował jako część miejskiej gospodarki komunalnej.
W latach 1978–1991 działał jako oddział Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.
31 grudnia 2013 roku zakończył działalność jako zakład budżetowy, a od 1 stycznia 2014 roku rozpoczął funkcjonowanie jako Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o..
MZK Tomaszów Mazowiecki dzisiaj
Obecnie MZK obsługuje komunikację miejską dla mieszkańców Tomaszowa Mazowieckiego i okolicznych gmin.
Flota: 37 autobusów Liczba linii: 21 Liczba kursujących autobusów w godzinach szczytu: 30 Dzienna liczba pasażerów: ok. 19 tys. Dzienny przebieg autobusów: ok. 8 tys. km Średni dzienny dystans przejeżdżany przez kierowcę: 150 km
Linie komunikacji miejskiej
Obecnie w Tomaszowie Mazowieckim funkcjonuje 21 linii autobusowych, w tym:
2 linie całoroczne (kursujące od poniedziałku do soboty): 36, 38
3 linie szkolne (funkcjonujące w dni nauki szkolnej): 31, 32, S1
Napisz do nas!
Miejski Zakład Komunikacyjny w Tomaszowie Mazowieckim Sp. z o.o. zwraca się z prośbą do wszystkich osób posiadających materiały i pamiątki związane z komunikacją miejską w Tomaszowie Mazowieckim o ich udostępnienie. Zebrane materiały zostaną wykorzystane do opracowania pełnej historii komunikacji miejskiej. Mile widziane są zdjęcia, bilety oraz inne dokumenty.
Osoby zainteresowane prosimy o kontakt: E-mail:mzk@tomaszow-maz.pl Telefon: 44 712 14 00
Używamy plików cookie i podobnych technologii, aby zapewnić Ci najlepsze działanie naszej strony. Dzięki nim możemy analizować ruch na stronie i dostosowywać treści. Możesz zaakceptować wszystkie pliki cookie lub zarządzać swoimi preferencjami. Brak zgody może wpłynąć na działanie niektórych funkcji strony.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest niezbędny do zapewnienia działania usługi wyraźnie żądanej przez użytkownika lub do realizacji transmisji danych w sieci łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych wykorzystywany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest wymagany do tworzenia profili użytkowników, wysyłania reklam lub śledzenia ich aktywności na jednej lub kilku stronach internetowych w celach marketingowych.