Przejdź do treści
Logo Spółki
Logo Miasta Tomaszowa Mazowieckiego
Logo Biuletynu Informacji Publicznej

Początki komunikacji miejskiej w Tomaszowie Mazowieckim

Po II wojnie światowej miasto intensywnie się rozwijało – powstawały nowe osiedla mieszkaniowe oraz zakłady przemysłowe. Ze względu na lokalizację dworca kolejowego i głównych zakładów pracy uruchomienie komunikacji miejskiej stało się koniecznością.

1956 – rok przełomu

W sierpniu 1956 roku delegacja Tomaszowa, w skład której wchodzili:

  • przewodniczący Miejskiej Rady Narodowej,
  • dyrektor Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej – Eugeniusz Zieliński,
  • inżynier Jan Kowalski,
  • kierowcy,

udała się do Sanoka po odbiór sześciu autobusów.

15 września 1956 roku autobusy „Stary 52” (zwane potocznie „stonkami”), udekorowane chorągiewkami i napisami „Będziemy służyć ludności miasta”, rozpoczęły obsługę trzech pierwszych linii. Tego dnia przejazdy były bezpłatne, a cena biletu została ustalona na 75 groszy.

Widokówka pl. Kościuszki lata 60-te XX wieku

Widokówka pl. Kościuszki lata 60-te XX wieku

Bilet MPGK Tomaszów Maz. o nominale 50 groszy

Bilet MPGK Tomaszów Maz. o nominale 50 groszy

Plan linii komunikacji miejskiej 1956 roku

Plan linii komunikacji miejskiej 1956 roku


Rozwój komunikacji miejskiej

Dwie z pierwszych trzech linii łączyły Wilanów (dworzec PKP) z pozostałymi dzielnicami miasta, co stało się standardem – do dziś główne linie rozpoczynają swoje trasy właśnie od dworca. W kolejnych latach obok dworca PKP powstał także dworzec PKS.

Lata 80. to szczyt rozwoju komunikacji miejskiej w Tomaszowie Mazowieckim:

  • 35 milionów pasażerów rocznie,
  • 65 autobusów na stanie,
  • ponad 10 tysięcy kilometrów pokonywanych dziennie,
  • 110 kierowców.

Na głównych przystankach informacje o rozkładzie były proste – autobusy kursowały co 7 minut.

Jednak w latach 90. kryzys gospodarczy mocno uderzył w miasto. Upadek dużych zakładów, w tym „Wistomu”, doprowadził do masowego bezrobocia i zmniejszenia zapotrzebowania na usługi komunikacyjne.

ul. Warszawska – budowa stacji obsługi dla autobusów

ul. Warszawska – budowa stacji obsługi dla autobusów


Zmiany organizacyjne i rozwój MZK

Od początku swoją bazą dla autobusów miejskich pozostaje teren przy ul. Warszawskiej – dawny tartak. Choć adres nie zmienił się do dziś, wygląd zajezdni i samego zakładu uległ znacznym modernizacjom.

  • Do 1978 roku MZK funkcjonował jako część miejskiej gospodarki komunalnej.
  • W latach 1978–1991 działał jako oddział Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.
  • 31 grudnia 2013 roku zakończył działalność jako zakład budżetowy, a od 1 stycznia 2014 roku rozpoczął funkcjonowanie jako Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o..

MZK Tomaszów Mazowiecki dzisiaj

Obecnie MZK obsługuje komunikację miejską dla mieszkańców Tomaszowa Mazowieckiego i okolicznych gmin.

Flota: 37 autobusów
Liczba linii: 21
Liczba kursujących autobusów w godzinach szczytu: 30
Dzienna liczba pasażerów: ok. 19 tys.
Dzienny przebieg autobusów: ok. 8 tys. km
Średni dzienny dystans przejeżdżany przez kierowcę: 150 km


Linie komunikacji miejskiej

Obecnie w Tomaszowie Mazowieckim funkcjonuje 21 linii autobusowych, w tym:

17 linii dziennych całotygodniowych:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 33, 34, 35, 37, 39, 40, 45

2 linie całoroczne (kursujące od poniedziałku do soboty):
36, 38

3 linie szkolne (funkcjonujące w dni nauki szkolnej):
31, 32, S1


Napisz do nas!

Miejski Zakład Komunikacyjny w Tomaszowie Mazowieckim Sp. z o.o. zwraca się z prośbą do wszystkich osób posiadających materiały i pamiątki związane z komunikacją miejską w Tomaszowie Mazowieckim o ich udostępnienie. Zebrane materiały zostaną wykorzystane do opracowania pełnej historii komunikacji miejskiej. Mile widziane są zdjęcia, bilety oraz inne dokumenty.

Osoby zainteresowane prosimy o kontakt:
E-mail: mzk@tomaszow-maz.pl
Telefon: 44 712 14 00

Chcę udostępnić

Facebook
LinkedIn
X
WhatsApp
Przejdź do treści